Polieren en simoniseren:
wat is het verschil?

Iedere autobezitter weet het wel: het is bijna onmogelijk om schade aan je auto te voorkomen. Zelfs de kleinste zaken zorgen al voor schade, terwijl jij gewoon verantwoord met je auto omgaat. Denk bijvoorbeeld aan zure regen die de lak beschadigt, of vetvlekken die achterblijven op de auto. Ook een simpele struik of boom is al genoeg om krassen in het lakwerk te veroorzaken. Wat de schade ook heeft veroorzaakt: het is altijd zonde van je auto. Gelukkig zijn er meerdere manieren om dit soort schade te verhelpen. Polieren en simoniseren zijn hier twee voorbeelden van, maar wat is het verschil precies?

Simoniseren voor het kleine werk

Kleine oneffenheden, zoals heel lichte krasjes en vegen, zijn het best te verhelpen door te simoniseren. In principe is deze methode een goede manier om een auto een opknapbeurt te geven. Bij deze techniek wordt er een hoogglans 'polish' gebruikt die oneffenheden wegvaagt. Hierdoor ziet de auto er weer zo goed als nieuw uit. Een speciale wax hoort ook bij het simoniseren. Deze wax laat de lak weer helemaal glanzen en zorgt ervoor dat je auto straalt.

 

Lees hier meer over simoniseren

Simoniseren is een relatief nieuwe techniek die sinds de jaren zeventig wordt gebruikt. Het heeft zijn naam te danken aan een speciaal merk: "Simoniz". Dit merk maakte een product dat werkte als een polish en wax in één. Dat maakt deze techniek natuurlijk nog een stukje eenvoudiger, aangezien je maar één product nodig hebt.

Soms is simoniseren niet genoeg om een auto weer in goede conditie te krijgen. In dat geval is polieren of polijsten een betere optie

Polieren voor grotere beschadigingen

Soms is simoniseren niet genoeg om een auto weer in goede conditie te krijgen. In dat geval is polieren of polijsten een betere optie. Dit is vooral een goede keuze wanneer de auto diepere krassen heeft, maar ook wanneer de lak is aangetast door vogelstront of zure regen. Lees ook: Hoe moet je vogelstront van je auto verwijderen?. In dat geval wordt de poliermachine tevoorschijn gehaald. Deze machine heeft mousse die ronde bewegingen maakt en je auto met een pasta masseert. Door verschillende pasta’s te gebruiken, is het mogelijk om een auto weer een gladde en verfijnde finish te geven. Zo wordt er eerst gewerkt met een grove pasta die het grootste deel van de lak aanpakt. Daarna komt er een steeds fijnere pasta in de plaats, waardoor het eindresultaat zo glad mogelijk is.

 

Meer info over polieren vind je hier

Tijdens het polieren wordt er altijd een andere hoeveelheid lak verwijderd. Dat is afhankelijk van hoe diep de kras is. Zit deze alleen in de blanke laklaag? Of gaat deze tot aan de gekleurde lak van de auto? Des te dieper de kras, des te meer de poliermachine moet weghalen. Bij extreem diepe krassen (tot de grondlak of zelfs tot aan het metaalwerk) is het helaas niet mogelijk om de hele kras weg te vagen. Dit is altijd herspuiten. Daarvoor neem je best contact op met jouw garagist/carrossier. Deze zit dan namelijk in het koetswerk van de auto.

Heb jij krassen die je wilt laten verwijderen door te polieren?